Kod | IMPET-NP-FIZJO |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Studium Podyplomowe IMPET |
Kierunek studiów | IMPEt studia podyplomowe z zakresu nauk biomedycznych |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | angielski, polski |
Czas trwania | 1 rok |
Adres komisji rekrutacyjnej | AMiSNS Dział rekrutacji i Promocji ul. Lotnicza 2 82-300 Elbląg rekrutacja@amisns.edu.pl. |
Godziny otwarcia sekretariatu | 8 do 16 |
Adres WWW | https://www.impet.edu.pl |
Wymagany dokument |
Fizjoterapia w końcowej fazie życia pacjentów z niewydolnością oddechową w warunkach domowych z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych (FIZJO)
Kluczowym celem kształcenia na kierunku FIZJO jest uzyskanie specjalistycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności, umożliwiających efektywne wykorzystanie telemedycyny w optymalizacji procesów rehabilitacji. W toku studiów Uczestnik/ Uczestniczka pozna zasady rehabilitacji w chorobach układu oddechowego, procedury oceny stanu chorego z chorobami pulmonologicznymi oraz procesu rehabilitacji pulmonologicznej. Student/ Studentka zdobędzie wiedzę na temat zasad diagnozowania, planowania i przeprowadzania fizjoterapii pacjentów z problemami oddechowymi w końcowej fazie życia w warunkach domowych; opanuje podstawowe pojęcia dotyczące prewencji i leczenia bólu w schyłkowej fazie życia. Zapozna się z ogólnymi zasadami podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii w warunkach domowych. Student/ Studentka opanuje zagadnienia z dziedziny istotnych badań dodatkowych i pomocniczych, przydatnych w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej pacjentów w warunkach domowych.
Absolwent/ Absolwentka studiów umiejętnie przeprowadzi proces fizjoterapii pulmonologicznej chorych z niewydolnością oddechową w końcowej fazie życia z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń (m.in. asystora kaszlu, urządzenia Simeox czy trenażera oddechu Powerbreathe) oraz pracy manualnej (m.in. techniki drenażu autogennego). Będzie wprawnie wykorzystywał/a narzędzia telemedyczne w celu m.in. nadzoru parametrów oddechowych i ogólnej sprawności pacjentów oraz dostosowywania ilości i jakości fizjoterapii do ich indywidualnych potrzeb. Z łatwością będzie podejmował/a komunikację z pacjentem, zespołem medycznym i rodziną pacjenta w celu optymalizacji fizjoterapii i poprawy komfortu życia pacjentów leczonych w warunkach domowych. Wykona elementy medycyny fizykalnej, masażu oraz kinezyterapię pacjentów z niewydolnością oddechową w końcowej fazie ich życia w warunkach domowych. Zręcznie wykona fizjoterapię z elementami transportu i transferów pacjenta w obrębie łóżka i w najbliższym otoczeniu chorego przy zastosowaniu specjalistycznych urządzeń takich jak np. podnośnik, maty czy chusty ślizgowe.
Grupa docelowa
Program FIZJO jest skierowany do doświadczonych fizjoterapeutów i fizjoterapeutek oraz tych, którzy pragną specjalizować się w obszarze opieki nad pacjentami znajdującymi się u skraju życia, cierpiącymi na przewlekłe choroby układu oddechowego, a także potrzebującymi rehabilitacji w warunkach domowych, hospicjach, domach opieki społecznej (DPS) czy zakładach opiekuńczo leczniczych (ZOL).
Grupą docelową są profesjonaliści i profesjonalistki, dla których opieka nad pacjentami w trudnych warunkach zdrowotnych stanowi istotną część ich praktyki. Studia dedykowane są dla osób, które posiadają już solidne doświadczenie w pracy fizjoterapeutycznej, a zainteresowanie narzędziami telemedycznymi w procesie rehabilitacji jest kluczowym elementem ich motywacji.
Studia są idealnym rozwiązaniem dla fizjoterapeutów i fizjoterapeutek pragnących poszerzyć swoje kompetencje i skupić się na wyzwaniach związanych z opieką nad pacjentami z niewydolnością oddechową w końcowej fazie ich życia.
Przebieg studiów
Program studiów obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane on-line oraz stacjonarnie (forma hybrydowa).
Łącznie zaplanowano 180 godzin zajęć, które realizowane będą w formie hybrydowej (stacjonarnie i zdalnie). Wybrane zajęcia będą prowadzone w języku angielskim. 7 zjazdów (w 2024 i 2025 roku) odbędzie się stacjonarnie w Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu. Będą one realizowane od czwartku do soboty.
Początek zajęć od września 2024 r.
Program studiów FIZJO podzielony jest na cztery moduły tematyczne:
Moduł I Podstawy teoretyczne fizjoterapii pulmonologicznej oraz medycyny u kresu życia: 36 godzin wykładów.
Moduł II Fizjoterapia pulmonologiczna z wykorzystaniem elementów telemedycyny: 86 godzin zajęć, w tym:
- 42 godziny wykładów – 12 godzin wykładów odbędzie się w języku angielskim, a 30 w języku polskim;
- 44 godziny warsztatów – 8 godzin warsztatów odbędzie się w języku angielskim, a 36 godzin w języku polskim.
Moduł III Kinezyterapia, terapia manualna, masaż i medycyna fizykalna pacjenta w warunkach domowych: 40 godzin zajęć, w tym 6 godzin wykładów oraz 34 godziny warsztatów.
Moduł IV Komunikacja interpersonalna, techniki relaksacyjne, wsparcie fizjoterapeutów i opiekunów osób u kresu życia: 18 godzin zajęć, w tym 6 godzin wykładów oraz 12 godzin warsztatów.
Szczegółowy opis modułów studiów znajduje się na stronie programu IMPE-t.
Proces rekrutacji
Proces rekrutacji opiera się na ocenie merytorycznej i odbywa się w oparciu o dokumenty złożone w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK). Kandydat/ Kandydatka może uzyskać maksymalnie 60 punktów. W przypadku uzyskania równej liczby punktów kryterium kwalifikacyjnym będzie kolejność zgłoszeń w systemie IRK.
Rekrutacja ma na celu wyłonienie maksymalnie 30 Uczestników/ Uczestniczek zakwalifikowanych na daną edycję studiów podyplomowych FIZJO.
Harmonogram rekrutacji na pierwszą edycję studiów
I. tura - ocena merytoryczna: 27.03 - 10.06.2024 r. (rekrutacja może zakończyć sę wcześniej, w momencie gdy zgłosi się wystarczająca liczba chętnych, którzy spełnią opisane wymagania i osiągną najwyższą punktację)
II. tura - ocena merytoryczna: 01.07 - 31.07.2024 r.
Wykaz dokumentów
Dokumenty obligatoryjne - niepunktowane
- dyplom potwierdzający wykształcenie wyższe** (licencjat fizjoterapii, magister fizjoterapii lub technik fizjoterapii posiadający również tytuł magistra w innej dziedzinie) uzyskany w Polsce lub w krajach Unii Europejskiej (wymagany oryginał i potwierdzone notarialnie tłumaczenie dokumentu). Dokument należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie;
- 1 zdjęcie (twarz), które należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - zdjęcie;
-
aktualne zaświadczenia od pracodawcy/ów potwierdzające aktualne zatrudnienie i co najmniej roczne praktyki zawodowe w dziedzinie fizjoterapii;
-
prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty (PWZF)** - niezależnie od poziomu wykształcenia (technik fizjoterapii posiadający również tytuł magistra w innej dziedzinie, licencjat fizjoterapii, magister fizjoterapii);
-
dokument/certyfikat potwierdzający znajomość języka angielskiego** co najmniej na poziomie komunikatywnym, umożliwiającym udział w zajęciach prowadzonych w języku angielskim. W przypadku braku dokumentu/ certyfikatu należy załączyć oświadczenie potwierdzające znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie komunikatywnym.
* Powyższe dokumenty należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów.
- curriculum vitae - dokument taki jak CV jest tworzony w systemie IRK na podstawie odpowiedzi udzielonych przez Kandydata/Kandydatkę dopiero po załączeniu wszystkich wymaganych dokumentów, zapisaniu się na studia i zatwierdzeniu klauzuli informacyjnej oraz regulaminu. W zakładce "Zgłoszenia rekrutacyjne" należy kliknąć w napis "Pytania do CV" i wypełnić wymagane pola. Następnie w "Dokumenty i dalsze kroki" należy pobrać dokument, wydrukować i podpisać. Scan podpisanego CV załączyć według ścieżki: Moje konto – Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - kliknąć w granatową ikonę "Zapisz i dodaj dokument" - wybrać z listy rozwijanej "curriculum vitae".
- podanie o przyjęcie na studia - dokument tworzony w systemie IRK na podstawie danych osobowych wprowadzonych w Formularze osobowe. Dokumnet dostępny jest po dokonaniu rekrutacji w zakładce Zgłoszenia rekrutacyjne. Podanie o przyjęcie na studia należy wydrukować, podpisać i przesłać lub załączyć scan według ścieżki: Moje konto – Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - wybrać z listy rozwijanej pozostałe dokumenty.
Dokumenty obligatoryjne - punktowane
- zaświadczenia od pracodawcy** potwierdzające staż pracy na oddziale pulmunologicznym, intensywnej terapii, z chorymi wentylowanymi mechanicznie, w zakładach opiekuńczo-leczniczych (ZOL), domach opieki społecznej (DPS), hospicjach, ośrodkach opieki domowej nad pacjentem z chorobą lub dysfunkcją układu oddechowego. Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 40 pkt.
Punktacja: - 1 rok - 5 punktów
- 2 lata - 10 punktów
- 3 - 4 lata - 20 punktów
- 5 - 9 lat - 30 punktów
- 10 lat i więcej - 40 punktów
Dokumenty należy załączyć w IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - granatowa ikona "Zapisz i dodaj dokument" - rodzaj dokumentu: "Aktualne zaświadczenie od pracodawcy".
Dokumenty nieobowiązkowe - dodatkowo punktowane
- szkolenia** w zakresie pracy z pacjentem z chorobami układu oddechowego. Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 20 pkt.
Punktacja: - 1 szkolenie - 5 punktów
- 2 szkolenia - 10 punktów
- 3 szkolenia - 15 punktów
- 4 i więcej szkoleń - 20 punktów
Dyplomy/ zaświadczenia** należy załączyć w IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - granatowa ikona "Zapisz i dodaj dokument" - rodzaj dokumentu: "Dokument potwierdzający odbycie szkolenia".
Po załączeniu dokumentów Kandydat/ Kandydatka dokonuje rejestracji na studia podyplomowe FIZJO wchodząc w zakładkę Oferta. Należy wybrać kierunek FIZJO, kliknąć ponownie "Zapisz się", zatwierdzić klauzulę informacyjną, a następnie jako Dokument uprawniający do podjęcia studiów wybierać dyplom ukończenia studiów.
** W przypadku, gdy którykolwiek z dokumentów został wystawiony na inne nazwisko niż obecne, prosimy o przedstawienie dokumentu, który będzie podstawą do akceptacji dokumentu, na którym widnieją poprzednie dane (np. skrócony akt ślubu). Możliwe jest również przedłożenie oświadczenie wyjaśniające zaistniałą zmianę danych.
Dostarczenie dokumentów do uczelni
Po dokonaniu rejestracji Kandydat/ Kandydatka ma obowiązek przekazania wymaganych dokumentów do uczelni. Dostępne są następujące metody dostarczenia dokumentów:
- osobiście, najlepiej w terminie 7 dni kalendarzowych od daty zgłoszenia elektronicznego, Kandydat/ Kandydatka dostarcza kserokopię dokumentów wraz z oryginałami do wglądu nie później niż na jeden dzień przed zakończeniem rekrutacji. Dokumenty są potwierdzane za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika uczelni. Miejsce składania dokumentów: AMiSNS, ul. Lotnicza 2, bud. A, Dział Rekrutacji i Promocji, wtorek-piątek, w godzinach 8:30-15:00.
- pocztą, najlepiej w terminie 7 dni kalendarzowych od daty rejestracji w systemie IRK, nie później niż na jeden dzień przed zakończeniem rekrutacji (ocena merytoryczna), na adres: AMiSNS, Dział Rekrutacji i Promocji, ul. Lotnicza 2, 82-300 Elbląg. Datą dostarczenia dokumentów jest data wpływu dokumentów na uczelnię, a nie data ich nadania. UWAGA! Nie należy przesyłać oryginałów dokumentów. W przypadku nadsyłania dokumentów pocztą, prosimy o użycie kserokopii poświadczonej przez notariusza.
- przez system IRK, załączając skany dokumentów w formacie PDF, poświadczone elektronicznie przez notariusza.
Ocena merytoryczna
Zgłoszenie rekrutacyjne zostanie poddane ocenie merytorycznej, w ramach której Kandydat/ Kandydatka otrzyma maksymalnie 60 punktów. O wynikach rekrutacji Kandydaci i Kandydatki zostaną poinformowani/e telefonicznie lub mailowo (na adres wskazany w formularzu zgłoszeniowym).
Wyniki rekrutacji
- Po przeprowadzeniu oceny merytorycznej zostanie sporządzona lista rankingowa. W przypadku uzyskania przez Kandydata/ Kandydatkę w końcowym procesie rekrutacji takiej samej liczby punktów, decydująca będzie kolejność zgłoszeń w IRK.
- Kandydat/ Kandydatka, który/a znajdzie się na liście zakwalifikowanych Uczestników, otrzyma informację mailową lub telefoniczną o przyjęciu na studia.
- W przypadku, gdy liczba Kandydatów/ Kandydatek, którzy przeszli pozytywnie proces rekrutacji będzie większa od liczby miejsc przewidzianych na daną edycję studiów podyplomowych, zostanie utworzona tzw. lista rezerwowa.
- W przypadku zwolnienia się miejsc (przed rozpoczęciem studiów podyplomowych w ramach danej edycji studiów) Kandydaci i Kandydatki z listy rezerwowej będą kolejno włączani na listę Uczestników studiów podyplomowych FIZJO.
- W przypadku gdy zakwalifikowany Kandydat/ Kandydatka złoży pisemną rezygnację z udziału w studiach podyplomowych FIZJO, do udziału zostanie zakwalifikowany kolejny Kandydat/ Kandydatka.
Finalizacja procesu rekrutacji
- Po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia Kandydat/ Kandydatka podpisuje umowę uczestnictwa w studiach podyplomowych FIZJO.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z wymogami Agencji Badań Medycznych zastrzega się, że całkowita liczba Uczestników edycji studiów podyplomowych z danej jednostki organizacyjnej lub przedsiębiorstwa nie może przekroczyć 20% zakwalifikowanych Studentów. W przypadku 30 Uczestników/ Uczestniczek maksymalnie 6 osób może pochodzić z tego samego miejsca zatrudnienia.
Uczestnicy nie mogą zostać skierowani na studia podyplomowe FIZJO przez pracodawcę. Podjęcie studiów jest dobrowolne i wynika z chęci samego Kandydata/ samej Kandydatki.
Strona internetowa projektu
Szczegółowy regulamin rekrutacji
https://impet.edu.pl/fizjo-zasady-rekrutacji/
Koszty
Projekt "IMPE-t - innowacyjne Metody Podyplomowej Edukacji" został sfinansowany ze środków Agencji Badań Medycznych. Kształcenie na kierunku fizjoterapia w końcowej fazie życia pacjentów z niewydolnością oddechową w warunkach domowych z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych (FIZJO) jest bezpłatne.