Kod | III-N1-ADM |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Administracji i Nauk Społecznych - Administracja, Bezpieczeństwo Wewnętrzne |
Kierunek studiów | Administracja |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 6 semestrów |
Wymagany dokument |
Administracja I stopnia, niestacjonarne
Kluczowym celem kształcenia na kierunku administracja I stopnia jest przygotowanie studenta do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych związanych m.in. z zadaniami publicznymi, realizowanymi przede wszystkim na różnych poziomach administracji rządowej, samorządowej bądź prywatnej, sprawnego posługiwania się metodami i narzędziami wykorzystywanymi w naukach prawnych, w zaawansowanym stopniu wykorzystywania wiedzy w zastosowaniach praktycznych, formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów funkcjonowania administracji oraz realizacji zadań zawodowych w warunkach nie w pełni przewidywalnych, właściwego doboru źródeł i informacji, wykorzystywania w działaniach zawodowych specjalistycznych technologii (także w komunikacji z otoczeniem), sprawnego współdziałania z innymi uczestnikami organizacji i całego systemu bezpieczeństwa w ramach prac zespołowych o charakterze interdyscyplinarnym, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i systematycznego jej uzupełniania, wypełniania zobowiązań społecznych. Celem kształcenia jest też przygotowanie studenta do przedsiębiorczego myślenia i działania w złożonych uwarunkowaniach ekonomicznych, prawnych i społecznych.
Absolwent studiów I stopnia na kierunku administracja wykazuje się w zaawansowanym stopniu wiedzą z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinie nauk prawnych oraz podstawową wiedzą ekonomiczną, tworzącą podbudowę dla rozumienia struktur, instytucji, zjawisk i procesów społecznych oraz istoty i znaczenia różnych gałęzi prawnych, jak również znajomością problematyki politologicznej i prawnej w zakresie podziału władzy w państwie, instytucji i źródeł prawa w UE, struktury i ustroju państwa oraz zadań i zasad funkcjonowania organów państwa, a także jednostek administracji publicznej w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania administracji państwowej. Posiada także umiejętność interpretowania oraz analizowania zjawisk i procesów społecznych, przy wykorzystaniu dorobku socjologii i psychologii społecznej, umiejętność analizowania zjawisk bezpośrednio związanych z pracą urzędniczą w różnych rodzajach administracji: służbie cywilnej, administracji rządowej i samorządowej oraz administracji gospodarczej, w instytucjach publicznych i pozarządowych, administracji specjalnej, administracji prywatnej, placówkach kulturalnych, organach partii politycznych, instytucjach krajowych, a także organizacjach i instytucjach specjalizujących się we współpracy z partnerami w krajach UE. Ma świadomość profesjonalnych i społecznych zadań absolwenta studiów z dziedziny nauk społecznych, z uwzględnieniem zasad aksjologicznych i etyki pracy w służbie cywilnej oraz reguł komunikacji społecznej. Absolwent potrafi odpowiedzialnie pełnić role zawodowe, kultywować i upowszechniać w życiu społecznym i zawodowym wzory właściwego postępowania, uczestniczyć w promowaniu kultury projakościowej i etyki zawodowej. Cechuje go wrażliwość społeczna, odpowiedzialność za dziedzictwo kulturowe, chęć zaangażowania się w działania na rzecz dobra publicznego w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych i interes publiczny.
Zajęcia prowadzone są w systemie niestacjonarnym (zaocznym). Okres trwania: 6 semestrów.
Zakres obejmuje m.in. następujące treści: podstawy zarządzania, mikro i makroenomię, konstytucyjny system organów państwowych, postępowanie administracyjne, publiczne prawo gospodarcze, prawo administracyjne, prawo cywilne z umowami w administracji oraz finanse publiczne. Zajęcia prowadzą zarówno doświadczeni pracownicy naukowo-dydaktyczni, jak również specjaliści zajmujący się problematyką administracji publicznej, zarządzaniem i bezpieczeństwem wewnętrznym, w tym eksperci reprezentujący różne jednostki sektora finansów publicznych, takie jak sądy, wojsko, policja, urzędy samorządu terytorialnego.
Uprawnienia. Absolwent uzyskuje tytuł licencjata kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
W ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość student może uzyskać do 30% punktów ECTS.
Zajęcia z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość odbywają się na platformach MOODLE i MS Teams.
Administracja publiczna
Cel studiów. Wybierając grupę zajęć administracja publiczna, student opanuje podstawowe elementy wiedzy o funkcjonowaniu administracji publicznej, pozna regulacje prawne dotyczące różnych form działania administracji, nabędzie umiejętności sprawnego wykorzystywania wiadomości teoretycznych w praktyce. Absolwenci będą przygotowani teoretycznie i praktycznie do zawodu urzędnika - wszechstronnie wykształconego, znającego europejskie standardy pracy i nowoczesne systemy zarządzania.
Wybrane przedmioty: legislacja administracyjna, zamówienia publiczne, zarządzanie transportem miejskim, partnerstwo publiczno-prywatne, zarządzanie strategiczne i marketing usług publicznych.
Sylwetka absolwenta. Absolwent tej grupy zajęć posiada podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, organizowania i funkcjonowania administracji publicznej, zarówno samorządowej jak i rządowej. Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawę funkcjonowania administracji publicznej. Absolwent posiada umiejętności i kompetencje praktycznego zastosowania wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem administracja i zajęciami z grupy administracja publiczna.
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
Przykładowe miejsce zatrudnienia. Administracja rządowa, struktury samorządowe, służby administracyjne podmiotów gospodarczych, instytucje pozarządowe, administracja specjalna, administracja prywatna, placówki kulturalne, organy partii politycznych, instytucje krajowe, organizacje i instytucje specjalizujące się we współpracy z partnerami w krajach UE.
Administracja samorządowa i finanse publiczne
Cel studiów. Ta grupa zajęć jest skierowana do studentów, którzy są zainteresowani m.in. wykorzystaniem instrumentów finansowych w podmiotach gospodarczych, instytucjach sektora finansów rządowych i samorządowych oraz w podmiotach zarządzających środkami pochodzącymi z funduszy UE. Celem tej grupy zajęć jest wykształcenie profesjonalnych kadr urzędniczych, zorientowanych na tworzenie nowoczesnej i sprawnej administracji publicznej i samorządowej.
Wybrane przedmioty: Finanse samorządu terytorialnego, polityka rolna UE, organizacja ochrony środowiska, postępowanie egzekucyjne w administracji, programy finansowane z funduszy UE.
Sylwetka absolwenta. Studenci realizujący proces kształcenia w zakresie administracja samorządowa i finanse publiczne są przygotowywani przede wszystkim do samodzielnej pracy w jednostkach samorządowych i innych zajmujących się finansami publicznymi. Absolwenci tej grupy mają świadomość zachodzących procesów finansowych, znają instrumenty finansowe, ich cechy, ryzyko i zastosowanie w szeroko rozumianym sektorze finansów publicznych.
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
Przykładowe miejsce zatrudnienia. Jednostki terytorialne na każdym szczeblu organizacji samorządowej: urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, urzędy wojewódzkie, urzędy pracy, ośrodki świadczeń publicznych, urzędy skarbowe. Absolwent może podjąć równie obowiązki: pracownika Państwowej Inspekcji Pracy, pracownika Państwowej Inspekcji Handlowej, inspektora sanitarnego i weterynaryjnego, inspektora w dziale organizacji przetargów, referendarza w Ministerstwie lub Urzędzie Wojewódzkim.
Administracja bezpieczeństwa IT
Cel studiów. Grupa zajęć do wyboru Administracja bezpieczeństwa IT daje możliwości poszerzenia wiedzy i kwalifikacji z zakresu prawa administracyjnego o zagadnienia związane z bezpieczeństwem wewnętrznym, a także bezpieczeństwem informacji. Adresowana jest zarówno do osób już pracujących w administracji publicznej, jak również tych, które zamierzają ubiegać się o stanowisko funkcjonariusza publicznego, szczególnie do pracowników działów i komórek zajmujących się bezpieczeństwem informacji.
Wybrane przedmioty: Zarządzanie bezpieczeństwem IT, Prawo telekomunikacyjne, Organizacja polityki bezpieczeństwa informacyjnego, Prawne aspekty świadczenia usług drogą elektroniczną, Etyka w sferze publicznej i biznesie.
Sylwetka absolwenta. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności związane z odpowiedzialnością funkcjonariusza publicznego za bezpieczeństwo teleinformatyczne, polityką bezpieczeństwa informacji i administracją elektroniczną. Potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z bezpieczeństwem informatycznym, posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy z użyciem specjalistycznej terminologii z wybranego zakresu, a także sprawnie posługiwać się dostępnymi środkami informacji i aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej.
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
Przykładowe miejsce zatrudnienia. Służby mundurowe, administracja rządowa i samorządowa.
Administracja celno-skarbowa
Cel studiów. Między innymi z uwagi na fakt członkostwa Polski w Unii Europejskiej grupa zajęć w zakresie administracji celno-skarbowej stwarza perspektywy zatrudnienia w różnych strukturach Krajowej Administracji Skarbowej, zwłaszcza w regionach przygranicznych, będących jednocześnie granicą obszaru unijnego, oraz do podjęcia pracy w administracji publicznej. Wybór tej grupy zajęć daje studentowi możliwość zapoznania się nie tylko z problematyką prawa administracyjnego, lecz także umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji na stanowiskach średniego szczebla w administracji celno-skarbowej, a także w jednostkach związanych z aparatem fiskalnym państwa, ze szczególnym uwzględnieniem pracy w Izbach Administracji Skarbowej, w urzędach Celno-Skarbowych oraz pozostałych jednostkach zajmujących się problematyką celną w obrocie unijnym i poza unijnym, a także w administracji skarbowej i samorządowej, jak również na rzecz podmiotów funkcjonujących w obrocie gospodarczym.
Wybrane przedmioty: Struktura i zadania administracji skarbowej, Podstawy prawa i postępowania podatkowego, Kontrola i egzekucja podatkowa, Prawo gospodarcze Unii Europejskiej, Współpraca międzynarodowa służb celno-skarbowych, Prawo celne, Kontrola celno-skarbowa.
Sylwetka absolwenta. Absolwent potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy zw. z prawem celnym i skarbowym oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych. Posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy z użyciem specjalistycznej terminologii. Posiada wiedzę i kwalifikacje związane z problematyką i specyfiką działań podejmowanych na określonym stanowisku w danej jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej, stanowiącej element systemu administracji państwowej. Ponadto student zdobywa praktyczne umiejętności diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem administracji skarbowej i celno-skarbowej. W celu prawidłowego wykonywania obowiązków służbowych, wśród studentów kształtowana jest samodzielność i odpowiedzialność w zakresie powierzonych zadań oraz umiejętność zdobywania wiedzy na temat systemu obiegu informacji w organizacji, sposobów i narzędzi komunikacji wewnątrz organizacji i na zewnątrz.
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
Przykładowe miejsce zatrudnienia. Administracja celno-skarbowa, skarbowa oraz samorządowa, przede wszystkim Izby Administracji Skarbowe, Urzędy Skarbowe, Urzędy Celno-Skarbowe, Oddziały Celne oraz pozostałe jednostki uczestniczące w obrocie gospodarczym państwa.
Administracja ochrony zdrowia
Cel studiów. Wybierając grupę zajęć w zakresie administracji ochrony zdrowia student pozna pojęcia i definicje z zakresu prawa ochrony zdrowia oraz zrozumie rolę systemu ochrony zdrowia we współczesnym społeczeństwie. Student tej grupy zajęć będzie efektywnie organizować pracę w ośrodku służby zdrowia, nauczy się także oceniać czy proponowane rozwiązania prawne znajdą zastosowanie w systemie ochrony zdrowia. Zajęcia w tej grupie umożliwiają zdobycie kwalifikacji cenionych przez pracodawców sektora ochrony zdrowia realizujących opiekę zdrowotną, politykę zdrowotną czy promocję zdrowia. Studia międzywydziałowe (administracja i nauki o zdrowiu).
Wybrane przedmioty: organizacja ochrony zdrowia, zachowania organizacyjne, finanse w ochronie zdrowia, prawo w ochronie zdrowia, promocja zdrowia, zdrowie publiczne.
Sylwetka absolwenta. Po ukończeniu studiów absolwent będzie posiadał specjalistyczną wiedzę z zakresu praw pacjenta, statusu prawnego zakładów opieki zdrowotnej i placówek obrotu farmaceutycznego, ochrony danych medycznych i farmaceutycznych, odpowiedzialności personelu medycznego i farmaceutycznego, kontroli i nadzoru instytucjonalnego, samorządów zawodowych zawodów medycznych i farmaceutycznych, dopuszczania produktów leczniczych do obrotu, systemu ubezpieczeń zdrowotnych, problemów prywatyzacji służby zdrowia. Absolwent grupy zajęć z zakresu administracji ochrony zdrowia będzie cechował się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi z zakresu organizacji i funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej, jak również systemu ubezpieczeń społecznych oraz zasad finansowania świadczeń zdrowotnych.
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
Przykładowe miejsce zatrudnienia. W administracji rządowej i samorządowej, instytucjach ubezpieczenia społecznego, Narodowym Funduszu Zdrowia, szpitalach, przychodniach, branży farmaceutycznej, Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych, organizacjach pozarządowych - związanych z problematyką zdrowia publicznego, w szczególności: zajmowania stanowisk merytorycznych w instytucjach ochrony zdrowia różnego szczebla, tworzenia programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, kierowania zespołami wykonującymi zadania w ramach zadań ochrony zdrowia, prowadzenia programów dotyczących prewencji i promocji zdrowia w szpitalach, przychodniach.
Rekrutacja krok po kroku
- Załóż konto w systemie IRK i uzupełnij swoje dane.
- Wybierz kierunek studiów na który aplikujesz.
- Wygeneruj, wydrukuj i podpisz podanie wraz z dokumentami zamieszczonymi w IRK (umowa wymagana jest w 2 egzemplarzach).
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej*.
- Skompletuj wszystkie dokumenty na wybrany kierunek.
- Po rekrutacji on-line niezbędne jest osobiste dostarczenie w przeciągu 14 dni podpisanego kompletu dokumentów do Działu Rekrutacji i Promocji, który czynny jest od poniedziałku do soboty w godz. 8:00 - 16:00.
* Opłatę rekrutacyjną w wysokości 85 zł należy wpłacić na nr konta: 66 2030 0074 5385 0001 1290 4187, wpisując w tytule: nazwisko, imię, kierunek
Dla absolwentów AMiSNS - 0 zł opłaty rekrutacyjnej przez całą rekrutację!
Wykaz wymaganych dokumentów
- podanie rekrutacyjne – wygenerowane w IRK
- potwierdzenie wpłacenia opłaty rekrutacyjnej *
- świadectwo dojrzałości (oryginał, odpis lub duplikat + kserokopia dokumentu)
- poświadczenie tłumaczenia (przez tłumacza przysięgłego) na język polski każdego dokumentu sporządzonego w języku innym niż polski. Lista tłumaczy przysięgłych dostępna jest na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości
- oświadczenie przedstawiciela ustawowego o wyrażeniu zgody na podjęcie studiów - dotyczy jedynie kandydata niepełnoletniego - dokument do pobrania w IRK
- 1 zdjęcie (spełniające wymagania jak do dowodu osobistego)
- umowa o kształcenie – podpisane 2 egzemplarze - dokument do pobrania w IRK
- harmonogram płatności/załącznik o opłatach - dokument do pobrania w IRK
- klauzula informacyjna, zgoda na przetwarzanie wizerunku - dokument do pobrania w IRK
- oświadczenie o zapoznaniu się z treścią umowy o naukę i regulaminami - dokument do pobrania w IRK
- deklaracja wyboru języka - dokument do pobrania w IRK
- deklaracja wyboru zajęć - dokument do pobrania w IRK
Wykaz wymaganych dokumentów dla cudzoziemców
Kandydat będący cudzoziemcem dodatkowo musi dostarczyć poniższe dokumenty:
- uwierzytelnione świadectwo maturalne /apostille/
- decyzja kuratora oświaty w sprawie uznania świadectwa uzyskanego poza granicami RP za dokument potwierdzający uprawnienia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe we Polsce. UWAGA! Nie dotyczy świadectw uznanych na mocy prawa - kraje członkowskie UE, OECD, ESWH lub świadectw, o których mowa w umowach międzynarodowych wydanych w Chinach, Białorusi lub Ukrainie
- poświadczenie tłumaczenia na język polski wszystkich dokumentów sporządzonych w języku innym niż polski (oprócz paszportu czy też innego dokumentu tożsamości) przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Lista tłumaczy przysięgłych dostępna jest na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości
- dokument potwierdzający znajomość języka polskiego – certyfikat znajomości języka polskiego co najmniej na poziomie biegłości językowej B1 wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego / zaświadczenie upoważnionego pracownika uczelni o znajomości języka umożliwiające podjęcie studiów
- dokument poświadczający posiadanie polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków na okres kształcenia w Polsce
Kandydaci będący obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczpospolitej Polski jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, zobowiązani są potwierdzić status poprzez złożenie przy rekrutacji dokumentu urzędowego potwierdzającego przybycie na terytorium Rzeczpospolitej Polski z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa po dniu 23 lutego 2022 r.
Obywatela Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy (…), nie dysponuje którymś z wymaganych dokumentów, zwalnia się z obowiązku złożenia tego dokumentu. W takim wypadku kandydat składa oświadczenie o okolicznościach uniemożliwiających złożenie wymaganych dokumentów, po konsultacji z Działem Rekrutacji i Promocji.
Kandydat na studia przy złożeniu dokumentów zobowiązany jest do zapoznania się z treścią umowy o naukę, z treścią Regulaminu studiów i Regulaminu opłat zawartym w umowie, a następnie podpisania oświadczenia o zapoznaniu się z ich treścią.
Koszty
Jednorazowa opłata/ w ratach (za semestr) rok akademicki 2024/2025
I rok 3100 zł /3350 zł |
II rok 3400 zł /3650 zł |
III rok 3700 zł /3950 zł |
Dla absolwentów AMiSNS - 0 zł opłaty rekrutacyjnej przez całą rekrutację!