Kod | IMPET-NP-FIZJO |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Studium Podyplomowe IMPET |
Kierunek studiów | IMPEt studia podyplomowe z zakresu nauk biomedycznych |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | angielski, polski |
Czas trwania | 1 rok |
Adres komisji rekrutacyjnej | AMiSNS Dział rekrutacji i Promocji ul. Lotnicza 2 82-300 Elbląg rekrutacja@amisns.edu.pl. |
Godziny otwarcia sekretariatu | 8 do 16 |
Adres WWW | https://www.impet.edu.pl |
Wymagany dokument |
Fizjoterapia w końcowej fazie życia pacjentów z niewydolnością oddechową w warunkach domowych z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych (FIZJO)
Kluczowym celem kształcenia na kierunku FIZJO jest uzyskanie specjalistycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności, umożliwiających efektywne wykorzystanie telemedycyny w optymalizacji procesów rehabilitacji. W toku studiów Uczestnik/ Uczestniczka pozna zasady rehabilitacji w chorobach układu oddechowego, procedury oceny stanu chorego z chorobami pulmonologicznymi oraz procesu rehabilitacji pulmonologicznej. Student/ Studentka zdobędzie wiedzę na temat zasad diagnozowania, planowania i przeprowadzania fizjoterapii pacjentów z problemami oddechowymi w końcowej fazie życia w warunkach domowych; opanuje podstawowe pojęcia dotyczące prewencji i leczenia bólu w schyłkowej fazie życia. Zapozna się z ogólnymi zasadami podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii w warunkach domowych. Student/ Studentka opanuje zagadnienia z dziedziny istotnych badań dodatkowych i pomocniczych, przydatnych w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej pacjentów w warunkach domowych.
Absolwent/ Absolwentka studiów umiejętnie przeprowadzi proces fizjoterapii pulmonologicznej chorych z niewydolnością oddechową w końcowej fazie życia z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń (m.in. asystora kaszlu, urządzenia Simeox czy trenażera oddechu Powerbreathe) oraz pracy manualnej (m.in. techniki drenażu autogennego). Będzie wprawnie wykorzystywał/a narzędzia telemedyczne w celu m.in. nadzoru parametrów oddechowych i ogólnej sprawności pacjentów oraz dostosowywania ilości i jakości fizjoterapii do ich indywidualnych potrzeb. Z łatwością będzie podejmował/a komunikację z pacjentem, zespołem medycznym i rodziną pacjenta w celu optymalizacji fizjoterapii i poprawy komfortu życia pacjentów leczonych w warunkach domowych. Wykona elementy medycyny fizykalnej, masażu oraz kinezyterapię pacjentów z niewydolnością oddechową w końcowej fazie ich życia w warunkach domowych. Zręcznie wykona fizjoterapię z elementami transportu i transferów pacjenta w obrębie łóżka i w najbliższym otoczeniu chorego przy zastosowaniu specjalistycznych urządzeń takich jak np. podnośnik, maty czy chusty ślizgowe.
Grupa docelowa
Program FIZJO jest skierowany do doświadczonych fizjoterapeutów i fizjoterapeutek oraz tych, którzy pragną specjalizować się w obszarze opieki nad pacjentami znajdującymi się u skraju życia, cierpiącymi na przewlekłe choroby układu oddechowego, a także potrzebującymi rehabilitacji w warunkach domowych, hospicjach, domach opieki społecznej (DPS) czy zakładach opiekuńczo leczniczych (ZOL).
Grupą docelową są profesjonaliści i profesjonalistki, dla których opieka nad pacjentami w trudnych warunkach zdrowotnych stanowi istotną część ich praktyki. Studia dedykowane są dla osób, które posiadają już solidne doświadczenie w pracy fizjoterapeutycznej, a zainteresowanie narzędziami telemedycznymi w procesie rehabilitacji jest kluczowym elementem ich motywacji.
Studia są idealnym rozwiązaniem dla fizjoterapeutów i fizjoterapeutek pragnących poszerzyć swoje kompetencje i skupić się na wyzwaniach związanych z opieką nad pacjentami z niewydolnością oddechową w końcowej fazie ich życia.
Przebieg studiów
Program studiów obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane on-line oraz stacjonarnie (forma hybrydowa).
Łącznie zaplanowano 180 godzin zajęć, które realizowane będą w formie hybrydowej (stacjonarnie i zdalnie). Wybrane zajęcia będą prowadzone w języku angielskim. 7 zjazdów (w 2024 i 2025 roku) odbędzie się stacjonarnie w Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu. Będą one realizowane od czwartku do soboty.
Początek zajęć od września 2024 r.
Program studiów FIZJO podzielony jest na cztery moduły tematyczne:
Moduł I Podstawy teoretyczne fizjoterapii pulmonologicznej oraz medycyny u kresu życia: 36 godzin wykładów.
Moduł II Fizjoterapia pulmonologiczna z wykorzystaniem elementów telemedycyny: 86 godzin zajęć, w tym:
- 42 godziny wykładów – 12 godzin wykładów odbędzie się w języku angielskim, a 30 w języku polskim;
- 44 godziny warsztatów – 8 godzin warsztatów odbędzie się w języku angielskim, a 36 godzin w języku polskim.
Moduł III Kinezyterapia, terapia manualna, masaż i medycyna fizykalna pacjenta w warunkach domowych: 40 godzin zajęć, w tym 6 godzin wykładów oraz 34 godziny warsztatów.
Moduł IV Komunikacja interpersonalna, techniki relaksacyjne, wsparcie fizjoterapeutów i opiekunów osób u kresu życia: 18 godzin zajęć, w tym 6 godzin wykładów oraz 12 godzin warsztatów.
Szczegółowy opis modułów studiów znajduje się na stronie programu IMPE-t.
Proces rekrutacji
Proces rekrutacji opiera się na ocenie merytorycznej i odbywa się w oparciu o dokumenty złożone w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK). Kandydat/ Kandydatka może uzyskać maksymalnie 60 punktów. W przypadku uzyskania równej liczby punktów kryterium kwalifikacyjnym będzie kolejność zgłoszeń w systemie IRK.
Rekrutacja maja na celu wyłonienie maksymalnie 30 Uczestników/ Uczestniczek zakwalifikowanych na daną edycję studiów podyplomowych FIZJO.
Harmonogram rekrutacji
27.03 - 10.06.2024 r. (rekrutacja może zakończyć sę wcześniej, w momencie gdy zgłosi się wystarczająca liczba chętnych, którzy spełnią opisane wymagania i osiągną najwyższą punktację)
Wykaz dokumentów
Dokumenty obligatoryjne - niepunktowane
- dyplom potwierdzający wykształcenie wyższe (licencjat fizjoterapii, magister fizjoterapii lub technik fizjoterapii posiadający również tytuł magistra w innej dziedzinie) uzyskany w Polsce lub w krajach Unii Europejskiej (wymagany oryginał i potwierdzone notarialnie tłumaczenie dokumentu). Dokument należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie;
- 1 zdjęcie (twarz), które należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - zdjęcie;
-
aktualne zaświadczenie od pracodawcy* potwierdzające co najmniej roczne praktyki zawodowe w dziedzinie fizjoterapii;
-
prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty (PWZF)* - niezależnie od poziomu wykształcenia (technik fizjoterapii posiadający również tytuł magistra w innej dziedzinie, licencjat fizjoterapii, magister fizjoterapii);
-
dokument/certyfikat potwierdzający znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie komunikatywnym, umożliwiającym udział w zajęciach prowadzonych w języku angielskim. W przypadku braku dokumentu/ certyfikatu należy załączyć oświadczenie potwierdzające znajomość języka angielskiego co najmniej na poziomie komunikatywnym.
* Powyższe dokumenty należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów.
- curriculum vitae - dokument taki jak CV jest tworzony w systemie IRK na podstawie odpowiedzi udzielonych przez Kandydata/Kandydatkę dopiero po załączeniu wszystkich wymaganych dokumentów, zapisaniu się na studia i zatwierdzeniu klauzuli informacyjnej oraz regulaminu. W zakładce "Zgłoszenia rekrutacyjne" należy kliknąć w napis "Pytania do CV" i wypełnić wymagane pola. Następnie w "Dokumenty i dalsze kroki" należy pobrać dokument, wydrukować i podpisać. Scan podpisanego CV załączyć według ścieżki: Moje konto – Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - kliknąć w granatową ikonę "Zapisz i dodaj dokument" - wybrać z listy rozwijanej "curriculum vitae".
- podanie o przyjęcie na studia - dokument tworzony w systemie IRK na podstawie danych osobowych wprowadzonych w Formularze osobowe. Dokumnet dostępny jest po dokonaniu rekrutacji w zakładce Zgłoszenia rekrutacyjne. Podanie o przyjęcie na studia należy wydrukować, podpisać i przesłać lub załączyć scan według ścieżki: Moje konto – Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - wybrać z listy rozwijanej pozostałe dokumenty.
Dokumenty obligatoryjne - punktowane
- zaświadczenia od pracodawcy potwierdzające staż pracy na oddziale pulmunologicznym, intensywnej terapii, z chorymi wentylowanymi mechanicznie, w zakładach opiekuńczo-leczniczych (ZOL), domach opieki społecznej (DPS), hospicjach, ośrodkach opieki domowej nad pacjentem z chorobą lub dysfunkcją układu oddechowego. Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 40 pkt.
Punktacja: - 1 rok - 5 punktów
- 2 lata - 10 punktów
- 3 - 4 lata - 20 punktów
- 5 - 9 lat - 30 punktów
- 10 lat i więcej - 40 punktów
Dokumenty należy załączyć w IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - granatowa ikona "Zapisz i dodaj dokument" - rodzaj dokumentu: "Aktualne zaświadczenie od pracodawcy".
Dokumenty nieobowiązkowe - dodatkowo punktowane
- szkolenia w zakresie pracy z pacjentem z chorobami układu oddechowego. Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 20 pkt.
Punktacja: - 1 szkolenie - 5 punktów
- 2 szkolenia - 10 punktów
- 3 szkolenia - 15 punktów
- 4 i więcej szkoleń - 20 punktów
Dyplomy/ zaświadczenia należy załączyć w IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - granatowa ikona "Zapisz i dodaj dokument" - rodzaj dokumentu: "Dokument potwierdzający odbycie szkolenia".
Po załączeniu dokumentów Kandydat/ Kandydatka dokonuje rejestracji na studia podyplomowe FIZJO wchodząc w zakładkę Oferta. Należy wybrać kierunek FIZJO, kliknąć ponownie "Zapisz się", zatwierdzić klauzulę informacyjną, a następnie jako Dokument uprawniający do podjęcia studiów wybierać dyplom ukończenia studiów.
Dostarczenie dokumentów do uczelni
Po dokonaniu rejestracji Kandydat/ Kandydatka ma obowiązek przekazania wymaganych dokumentów do uczelni. Dostępne są następujące metody dostarczenia dokumentów:
- osobiście, najlepiej w terminie 7 dni kalendarzowych od daty zgłoszenia elektronicznego, Kandydat/ Kandydatka dostarcza kserokopię dokumentów wraz z oryginałami do wglądu nie później niż na jeden dzień przed zakończeniem rekrutacji. Dokumenty są potwierdzane za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika uczelni. Miejsce składania dokumentów: AMiSNS, ul. Lotnicza 2, bud. A, Dział Rekrutacji i Promocji, wtorek-piątek, w godzinach 8:30-15:00.
- pocztą, najlepiej w terminie 7 dni kalendarzowych od daty rejestracji w systemie IRK, nie później niż na jeden dzień przed zakończeniem rekrutacji (ocena merytoryczna), na adres: AMiSNS, Dział Rekrutacji i Promocji, ul. Lotnicza 2, 82-300 Elbląg. Datą dostarczenia dokumentów jest data wpływu dokumentów na uczelnię, a nie data ich nadania. UWAGA! Nie należy przesyłać oryginałów dokumentów. W przypadku nadsyłania dokumentów pocztą, prosimy o użycie kserokopii poświadczonej przez notariusza.
- przez system IRK, załączając skany dokumentów w formacie PDF, poświadczone elektronicznie przez notariusza.
Ocena merytoryczna
Zgłoszenie rekrutacyjne zostanie poddane ocenie merytorycznej, w ramach której Kandydat/ Kandydatka otrzyma maksymalnie 60 punktów. O wynikach rekrutacji Kandydaci i Kandydatki zostaną poinformowani/e telefonicznie lub mailowo (na adres wskazany w formularzu zgłoszeniowym).
Wyniki rekrutacji
- Po przeprowadzeniu oceny merytorycznej zostanie sporządzona lista rankingowa. W przypadku uzyskania przez Kandydata/ Kandydatkę w końcowym procesie rekrutacji takiej samej liczby punktów, decydująca będzie kolejność zgłoszeń w IRK.
- Kandydat/ Kandydatka, który/a znajdzie się na liście zakwalifikowanych Uczestników, otrzyma informację mailową lub telefoniczną o przyjęciu na studia.
- W przypadku, gdy liczba Kandydatów/ Kandydatek, którzy przeszli pozytywnie proces rekrutacji będzie większa od liczby miejsc przewidzianych na daną edycję studiów podyplomowych, zostanie utworzona tzw. lista rezerwowa.
- W przypadku zwolnienia się miejsc (przed rozpoczęciem studiów podyplomowych w ramach danej edycji studiów) Kandydaci i Kandydatki z listy rezerwowej będą kolejno włączani na listę Uczestników studiów podyplomowych FIZJO.
- W przypadku gdy zakwalifikowany Kandydat/ Kandydatka złoży pisemną rezygnację z udziału w studiach podyplomowych FIZJO, do udziału zostanie zakwalifikowany kolejny Kandydat/ Kandydatka.
Finalizacja procesu rekrutacji
- Po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia Kandydat/ Kandydatka podpisuje umowę uczestnictwa w studiach podyplomowych FIZJO.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z wymogami Agencji Badań Medycznych zastrzega się, że całkowita liczba Uczestników edycji studiów podyplomowych z danej jednostki organizacyjnej lub przedsiębiorstwa nie może przekroczyć 20% zakwalifikowanych Studentów. W przypadku 30 Uczestników/ Uczestniczek maksymalnie 6 osób może pochodzić z tego samego miejsca zatrudnienia.
Uczestnicy nie mogą zostać skierowani na studia podyplomowe FIZJO przez pracodawcę. Podjęcie studiów jest dobrowolne i wynika z chęci samego Kandydata/ samej Kandydatki.
Strona internetowa projektu
Szczegółowy regulamin rekrutacji
https://impet.edu.pl/fizjo-zasady-rekrutacji/
Koszty
Projekt "IMPE-t - innowacyjne Metody Podyplomowej Edukacji" został sfinansowany ze środków Agencji Badań Medycznych. Kształcenie na kierunku fizjoterapia w końcowej fazie życia pacjentów z niewydolnością oddechową w warunkach domowych z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych (FIZJO) jest bezpłatne.