| Kod | IMPET-NP-FIZJO |
|---|---|
| Jednostka organizacyjna | Studium Podyplomowe IMPET |
| Kierunek studiów | IMPEt studia podyplomowe z zakresu nauk biomedycznych |
| Forma studiów | Niestacjonarne |
| Poziom kształcenia | Podyplomowe |
| Profil studiów | praktyczny |
| Języki wykładowe | angielski, polski |
| Czas trwania | 1 rok |
| Adres komisji rekrutacyjnej | AMiSNS Dział rekrutacji i Promocji ul. Lotnicza 2 82-300 Elbląg rekrutacja@amisns.edu.pl. |
| Godziny otwarcia sekretariatu | 8 do 16 |
| Adres WWW | https://www.impet.edu.pl |
| Wymagany dokument |
Fizjoterapia w końcowej fazie życia pacjentów z niewydolnością oddechową w warunkach domowych z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych (FIZJO)
Kluczowym celem kształcenia na kierunku FIZJO jest uzyskanie specjalistycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności, umożliwiających efektywne wykorzystanie telemedycyny w optymalizacji procesów rehabilitacji. W toku studiów Uczestnik/ Uczestniczka pozna zasady rehabilitacji w chorobach układu oddechowego, procedury oceny stanu chorego z chorobami pulmonologicznymi oraz procesu rehabilitacji pulmonologicznej. Student/ Studentka zdobędzie wiedzę na temat zasad diagnozowania, planowania i przeprowadzania fizjoterapii pacjentów z problemami oddechowymi w końcowej fazie życia w warunkach domowych; opanuje podstawowe pojęcia dotyczące prewencji i leczenia bólu w schyłkowej fazie życia. Zapozna się z ogólnymi zasadami podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii w warunkach domowych. Student/ Studentka opanuje zagadnienia z dziedziny istotnych badań dodatkowych i pomocniczych, przydatnych w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej pacjentów w warunkach domowych.
Absolwent/ Absolwentka studiów umiejętnie przeprowadzi proces fizjoterapii pulmonologicznej chorych z niewydolnością oddechową w końcowej fazie życia z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń (m.in. asystora kaszlu, urządzenia Simeox czy trenażera oddechu Powerbreathe) oraz pracy manualnej (m.in. techniki drenażu autogennego). Będzie wprawnie wykorzystywał/a narzędzia telemedyczne w celu m.in. nadzoru parametrów oddechowych i ogólnej sprawności pacjentów oraz dostosowywania ilości i jakości fizjoterapii do ich indywidualnych potrzeb. Z łatwością będzie podejmował/a komunikację z pacjentem, zespołem medycznym i rodziną pacjenta w celu optymalizacji fizjoterapii i poprawy komfortu życia pacjentów leczonych w warunkach domowych. Wykona elementy medycyny fizykalnej, masażu oraz kinezyterapię pacjentów z niewydolnością oddechową w końcowej fazie ich życia w warunkach domowych. Zręcznie wykona fizjoterapię z elementami transportu i transferów pacjenta w obrębie łóżka i w najbliższym otoczeniu chorego przy zastosowaniu specjalistycznych urządzeń takich jak np. podnośnik, maty czy chusty ślizgowe.
Grupa docelowa
Program FIZJO jest skierowany do doświadczonych fizjoterapeutów i fizjoterapeutek, pielęgniarek, położnych, lekarzy, ratowników medycznych, terapeutów zajęciowych, psychologów lub psychoterapeutów, logopedów, masażystów, opiekunów medycznych, asystentów medycznych oraz tych, którzy pragną specjalizować się w obszarze opieki nad pacjentami znajdującymi się u skraju życia, cierpiącymi na przewlekłe choroby układu oddechowego, a także potrzebującymi rehabilitacji w warunkach domowych, hospicjach, domach opieki społecznej (DPS) czy zakładach opiekuńczo leczniczych (ZOL).
Grupą docelową są profesjonaliści i profesjonalistki, dla których opieka nad pacjentami w trudnych warunkach zdrowotnych stanowi istotną część ich praktyki. Studia dedykowane są dla osób zainteresowanych wykorzystaniem narzędzi telemedycznych w procesie rehabilitacji oraz pragnących poszerzyć swoje kompetencje i skupić się na wyzwaniach związanych z opieką nad pacjentami z niewydolnością oddechową w końcowej fazie ich życia.
Przebieg studiów
Program studiów obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane on-line oraz stacjonarnie (forma hybrydowa).
Łącznie zaplanowano 180 godzin zajęć, które realizowane będą w formie hybrydowej (stacjonarnie i zdalnie). Wybrane zajęcia będą prowadzone w języku angielskim. Część zjazdów odbędzie się stacjonarnie w Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu. Będą one realizowane od czwartku do soboty.
Program studiów FIZJO podzielony jest na cztery moduły tematyczne:
Moduł I Podstawy teoretyczne fizjoterapii pulmonologicznej oraz medycyny u kresu życia: 36 godzin wykładów.
Moduł II Fizjoterapia pulmonologiczna z wykorzystaniem elementów telemedycyny: 86 godzin zajęć, w tym:
- 42 godziny wykładów – 12 godzin wykładów odbędzie się w języku angielskim, a 30 w języku polskim;
- 44 godziny warsztatów – 8 godzin warsztatów odbędzie się w języku angielskim, a 36 godzin w języku polskim.
Moduł III Kinezyterapia, terapia manualna, masaż i medycyna fizykalna pacjenta w warunkach domowych: 40 godzin zajęć, w tym 6 godzin wykładów oraz 34 godziny warsztatów.
Moduł IV Komunikacja interpersonalna, techniki relaksacyjne, wsparcie fizjoterapeutów i opiekunów osób u kresu życia: 18 godzin zajęć, w tym 6 godzin wykładów oraz 12 godzin warsztatów.
Szczegółowy opis modułów studiów znajduje się na stronie programu IMPE-t.
Proces rekrutacji
Proces rekrutacji opiera się na ocenie merytorycznej i odbywa się w oparciu o dokumenty złożone w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK). Kandydat/ Kandydatka może uzyskać maksymalnie 60 punktów. W przypadku uzyskania równej liczby punktów kryterium kwalifikacyjnym będzie kolejność zgłoszeń w systemie IRK.
Rekrutacja ma na celu wyłonienie maksymalnie 30 Uczestników/ Uczestniczek zakwalifikowanych na daną edycję studiów podyplomowych FIZJO.
Harmonogram rekrutacji na drugą edycję studiów
I tura rekrutacji: 29/09 - 29/11/2025 r.
Wykaz dokumentów
Dokumenty obligatoryjne - niepunktowane
-
Dokumenty potwierdzające wykształcenie wyższe (I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich) uzyskane w Polsce lub w krajach Unii Europejskiej (wymagany oryginał i notarialnie potwierdzone tłumaczenie dokumentu). Dokument należy załączyć w systemie IRK według ścieżki:
Moje konto → Formularze osobowe → Wykształcenie.W przypadku zawodów, które można zdobyć także na poziomie średnim/policealnym (np. technik fizjoterapii, technik pielęgniarstwa, technik ratownictwa, terapeuta zajęciowy, technik masażysta, opiekun medyczny, asystent medyczny), wymagane jest dodatkowo posiadanie wykształcenia wyższego w innej dziedzinie oraz załączenie dyplomu/świadectwa potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego (np. dyplom ukończenia studiów wyższych + świadectwo technika masażysty).
Do rekrutacji dopuszczone są osoby posiadające dyplom:
a) fizjoterapeuci, niezależnie od stopnia wykształcenia (licencjat fizjoterapii, magister fizjoterapii lub technik fizjoterapii posiadający wykształcenie wyższe w innej dziedzinie),
b) pielęgniarki lub położne, niezależnie od stopnia wykształcenia (licencjat pielęgniarstwa lub położnictwa, magister pielęgniarstwa lub położnictwa lub technik pielęgniarstwa posiadający wykształcenie wyższe w innej dziedzinie),
c) lekarze,
d) ratownicy medyczni, niezależnie od stopnia wykształcenia (licencjat ratownictwa, magister ratownictwa lub technik ratownictwa posiadający również wykształcenie wyższe w innej dziedzinie),
e) terapeuci zajęciowi, niezależnie od stopnia wykształcenia, pod warunkiem posiadania również wykształcenia wyższego w innej dziedzinie,
f) psychologowie lub psychoterapeuci lub psychoonkolodzy kliniczni, niezależnie od stopnia wykształcenia, pod warunkiem posiadania wykształcenia wyższego w innej dziedzinie lub dziedzinie psychologii oraz posiadanie potwierdzonych certyfikatem podstawowych umiejętności z zakresu rehabilitacji będących częścią programu studiów, szkoleń lub pracy zawodowej,
g) logopedzi, niezależnie od stopnia wykształcenia, pod warunkiem posiadania również wykształcenia wyższego oraz posiadający udokumentowane doświadczenie w pracy z pacjentem ze sztucznymi drogami oddechowymi,
h) technicy masażyści, niezależnie od stopnia wykształcenia, pod warunkiem posiadania również wykształcenia wyższego w innej dziedzinie,
i) opiekunowie medyczni, niezależnie od stopnia wykształcenia, pod warunkiem posiadania również wykształcenia wyższego w innej dziedzinie,
j) asystenci medyczni, niezależnie od stopnia wykształcenia, pod warunkiem posiadania również wykształcenia wyższego w innej dziedzinie.
- 1 zdjęcie (jak do dowodu), które należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - zdjęcie;
-
aktualne zaświadczenie od pracodawcy potwierdzające minimum dwuletni staż pracy w sektorze biomedycznym jako: fizjoterapeuta, pielęgniarka lub położna, lekarz, ratownik medyczny, terapeuta zajęciowy, psycholog, psychoterapeuta lub psychoonkolog kliniczny, logopeda, technik masażysta, opiekun medyczny, asystent medyczny. Proszę przesłać oryginał, scany nie będą brane pod uwagę.
* Powyższe dokumenty należy załączyć w systemie IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów.
- Curriculum Vitae - dokument taki jak CV jest tworzony w systemie IRK na podstawie odpowiedzi udzielonych przez Kandydata/Kandydatkę dopiero po załączeniu wszystkich wymaganych dokumentów, zapisaniu się na studia i zatwierdzeniu klauzuli informacyjnej oraz regulaminu. W zakładce "Zgłoszenia rekrutacyjne" należy kliknąć w napis "Pytania do CV" i wypełnić wymagane pola. Następnie w "Dokumenty i dalsze kroki" należy pobrać dokument, wydrukować i podpisać. Scan podpisanego CV załączyć według ścieżki: Moje konto – Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - kliknąć w granatową ikonę "Zapisz i dodaj dokument" - wybrać z listy rozwijanej "curriculum vitae".
- podanie o przyjęcie na studia - dokument tworzony w systemie IRK na podstawie danych osobowych wprowadzonych w Formularze osobowe. Dokumnet dostępny jest po dokonaniu rekrutacji w zakładce Zgłoszenia rekrutacyjne. Podanie o przyjęcie na studia należy wydrukować, podpisać i przesłać lub załączyć scan według ścieżki: Moje konto – Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - wybrać z listy rozwijanej pozostałe dokumenty.
Dokumenty fakultatynwe (nieobowiązkowe) - punktowane
- aktualne zaświadczenie od pracodawcy** potwierdzające staż pracy w wyszczególnionych grupach zawodowych: fizjoterapeuta, pielęgniarka lub położna, lekarz, ratownik medyczny, terapeuta zajęciowy, psycholog, psychoterapeuta lub psychoonkolog kliniczny, logopeda, technik masażysta, opiekun medyczny, asystent medyczny. Proszę przesłać oryginał, scany nie będą brane pod uwagę.
- Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 40 pkt.
Punktacja: - 3 lata - 10 punktów
- 4 lata - 20 punktów
- 5 - 9 lat - 30 punktów
- 10 lat i więcej - 40 punktów
Dokumenty należy załączyć w IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - granatowa ikona "Zapisz i dodaj dokument" - rodzaj dokumentu: "Aktualne zaświadczenie od pracodawcy".
- szkolenia** w zakresie pracy z pacjentem z chorobami układu oddechowego lub intensywnej terapii. Maksymalna liczba punktów do uzyskania: 20 pkt. Certyfikaty, dyplomy powinny być potwierdzone
Punktacja: - 1 szkolenie - 5 punktów
- 2 szkolenia - 10 punktów
- 3 szkolenia - 15 punktów
- 4 i więcej szkoleń - 20 punktów
Dyplomy/ zaświadczenia** należy załączyć w IRK według ścieżki: Moje konto - Formularze osobowe - Wykształcenie - Certyfikaty i inne dokumenty wymagane do podjęcia studiów - granatowa ikona "Zapisz i dodaj dokument" - rodzaj dokumentu: "Dokument potwierdzający odbycie szkolenia".
Po załączeniu dokumentów Kandydat/ Kandydatka dokonuje rejestracji na studia podyplomowe FIZJO wchodząc w zakładkę Oferta. Należy wybrać kierunek FIZJO, kliknąć ponownie "Zapisz się", zatwierdzić klauzulę informacyjną, a następnie jako Dokument uprawniający do podjęcia studiów wybierać dyplom ukończenia studiów.
** W przypadku, gdy którykolwiek z dokumentów został wystawiony na inne nazwisko niż obecne, prosimy o przedstawienie dokumentu, który będzie podstawą do akceptacji dokumentu, na którym widnieją poprzednie dane (np. skrócony akt ślubu). Możliwe jest również przedłożenie oświadczenie wyjaśniające zaistniałą zmianę danych.
Dostarczenie dokumentów do uczelni
Po dokonaniu rejestracji Kandydat/ Kandydatka ma obowiązek przekazania wymaganych dokumentów do uczelni. Dostępne są następujące metody dostarczenia dokumentów:
- osobiście, najlepiej w terminie 7 dni kalendarzowych od daty zgłoszenia elektronicznego, Kandydat/ Kandydatka dostarcza kserokopię dokumentów wraz z oryginałami do wglądu nie później niż na jeden dzień przed zakończeniem rekrutacji. Dokumenty są potwierdzane za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika uczelni. Miejsce składania dokumentów: AMiSNS, ul. Lotnicza 2, bud. A, Dział Rekrutacji i Promocji, poniedziałęk-sobota, w godzinach 8:00-16:00.
- pocztą, najlepiej w terminie 7 dni kalendarzowych od daty rejestracji w systemie IRK, nie później niż na jeden dzień przed zakończeniem rekrutacji (ocena merytoryczna), na adres: AMiSNS, Dział Rekrutacji i Promocji, ul. Lotnicza 2, 82-300 Elbląg. Datą dostarczenia dokumentów jest data wpływu dokumentów na uczelnię, a nie data ich nadania. UWAGA! Nie należy przesyłać oryginałów dokumentów. W przypadku nadsyłania dokumentów pocztą, prosimy o użycie kserokopii poświadczonej przez notariusza.
- przez system IRK, załączając skany dokumentów w formacie PDF, poświadczone elektronicznie przez notariusza.
Ocena merytoryczna
Zgłoszenie rekrutacyjne zostanie poddane ocenie merytorycznej, w ramach której Kandydat/ Kandydatka otrzyma maksymalnie 60 punktów. O wynikach rekrutacji Kandydaci i Kandydatki zostaną poinformowani/e telefonicznie lub mailowo (na adres wskazany w formularzu zgłoszeniowym).
Wyniki rekrutacji
- Po przeprowadzeniu oceny merytorycznej zostanie sporządzona lista rankingowa. W przypadku uzyskania przez Kandydata/ Kandydatkę w końcowym procesie rekrutacji takiej samej liczby punktów, decydująca będzie kolejność zgłoszeń w IRK.
- Kandydat/ Kandydatka, który/a znajdzie się na liście zakwalifikowanych Uczestników, otrzyma informację mailową lub telefoniczną o przyjęciu na studia.
- W przypadku, gdy liczba Kandydatów/ Kandydatek, którzy przeszli pozytywnie proces rekrutacji będzie większa od liczby miejsc przewidzianych na daną edycję studiów podyplomowych, zostanie utworzona tzw. lista rezerwowa.
- W przypadku zwolnienia się miejsc (przed rozpoczęciem studiów podyplomowych w ramach danej edycji studiów) Kandydaci i Kandydatki z listy rezerwowej będą kolejno włączani na listę Uczestników studiów podyplomowych FIZJO.
- W przypadku gdy zakwalifikowany Kandydat/ Kandydatka złoży pisemną rezygnację z udziału w studiach podyplomowych FIZJO, do udziału zostanie zakwalifikowany kolejny Kandydat/ Kandydatka.
- Zastrzega się, że w przypadku dużej liczby Kandydatów/ Kandydatek może zostać wsztrymany dalszy proces rekrutacj w dowolnym momencie.
Finalizacja procesu rekrutacji
- Po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia Kandydat/ Kandydatka podpisuje umowę uczestnictwa w studiach podyplomowych FIZJO.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z wymogami Agencji Badań Medycznych zastrzega się, że całkowita liczba Uczestników edycji studiów podyplomowych z danej jednostki organizacyjnej lub przedsiębiorstwa nie może przekroczyć 20% zakwalifikowanych Studentów. W przypadku 30 Uczestników/ Uczestniczek maksymalnie 6 osób może pochodzić z tego samego miejsca zatrudnienia.
Uczestnicy nie mogą zostać skierowani na studia podyplomowe FIZJO przez pracodawcę. Podjęcie studiów jest dobrowolne i wynika z chęci samego Kandydata/ samej Kandydatki.
Strona internetowa projektu
Szczegółowy regulamin rekrutacji
Koszty
Projekt "IMPE-t - Innowacyjne Metody Podyplomowej Edukacji w Akademii Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu" finansowany z budżetu państwa w ramach konkursu Agencji Badań Medycznych.
Kształcenie na kierunku fizjoterapia w końcowej fazie życia pacjentów z niewydolnością oddechową w warunkach domowych z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych (FIZJO) jest bezpłatne.
Unia Europejska
